Diqus

Thursday, July 9, 2015

Weekend At Bernies (1989), USA, Regi: Ted Kotcheff


















Dead Man's weekend

Weekend at Bernie's er en komedie der to kontor-rotter, Larry (Andrew McCarthy) og Richard (Jonathan Silverman blir invitert ut til villaen til sjefen Bernie (Terry Kiser) for å jobbe med et prosjekt. Det de ikke vet er at Bernie prøver å legge skylden over på dem for penger han har stjålet fra firmaet. En annen ting de heller ikke vet er at Bernie har blitt drept. Larry og Richard prøver å late som at Bernie er i live. 

Weekend at Bernie's er en film jeg har hørt en del om før, mest på grunn av det morbide utgangspunktet. Men jeg må si at jeg synes dette var kjedelige greier. Det tar jo nesten halve filmen før det i det hele tatt skjer noe. Og jeg synes heller ikke da at det var så veldig mye morsomt, joda det er noe artige scener der de gjør mye for å overbevise om at Bernie lever. Men overraskende nok blir det så sykt mildt med dagens øyne. Det er også et uinteressant kjærlighetsforhold sausa inn, som jeg ikke fikk noe som helst ut av. 

Med unntak av Terry Kiser som gjør en god jobb som Bernie (både levende og død), så er skuespillet her ekstremt dårlig. Jeg kunne ikke fordra Larry og Richard, dårlige karakterer de overspilles på en veldig slitsom måte. Mye skrik og hyl, og trodde jeg skulle skyte meg i hue da jeg hørte stemmen til Andrew McCarthy, fy søren! Den stemmen kunne skjært beina til Wolverine i to.

Weekend at Bernie's er ikke en direkte ræva film, men den er så kjedelig. Det skjer på mange måter så lite, og den er ikke i nærheten av å være sjokkerende eller provoserende.

No comments:

Post a Comment