Diqus

Tuesday, July 14, 2015

Tokyo Tribe (2014), Japan, Regi: Sion Sono





















RAP ATTACK!



Tokyo Tribe er basert på mangaen med samme navn, og er ikke noe mindre enn en hiphop-musikal. Jeg er selv ekstremt inn i hiphop, så jeg har lenge tenkt at det må jo i alle fall bli litt artig når selveste weirdoen Sion Sono  har regi. Det må jo i hvertfall bli litt sært. Jeg har også lagt merke til at veldig mange rundt omkring rett og slett hater denne filmen.

Så falt den i smak for undertegnede? Vel, jeg synes ikke det var så dårlig som en del skal ha det til, man har en del av de sprø karakterene som dukker opp i andre filmer av Sono. Ganske sært med en sønn av en gjengboss, som har mennesker som møbler.

Historien i Tokyo Tribe må jeg si er ganske dårlige greier, det handler om at gjenger går sammen for å stoppe den ondeste av de onde gjengene. Hovedskurken her synes jeg, som også veldig mange andre synes at rett og slett var helt elendig, han er feit jævel som ikke har en eneste hjerne-celle virker det som, at han har klart å ta over underverdenen er noe jeg ikke klarer å forstå. Selv om historien ikke holder mål, så synes jeg aldri filmen ble kjedelig, det skjedde så og si noe hele tiden. Filmen tar ikke mange pauser for å si de sånn. Det er også mange ingredienser man kjenner igjen fra andre Sion Sono-filmer, som kannibalisme, voldtekt, nakenhet og ekstremvold, men jeg synes dette er mye bedre brukt i filmer som Suicide Club (2001), Cold Fish (2010) eller Guilty of Romance (2011) . Filmen blir så tegnefilmaktig at man nesten ikke klarer å bli i nærheten av sjokkert.

Humoren i Tokyo Tribe er også ganske døv. Det er veldig mye penis-vitser her som jeg ikke syntes funka i det hele tatt. Jeg likte noe av voldshumoren, rett og slett fordi det ble veldig tegnefilm, litt som i den mye bedre Ichi the Killer (2001).

Så hvordan fungerte musikal-delene av filmen? Syntes det var litt opp og ned, noen av skuespillerne klarte og ha en god flyt på rappingen sin mens andre ble ekstremt monotone, beatsa de brukte kunne også ha variert litt mer synes jeg. Det er jo så og si samme type stil på beatsa uansett hvilken gjengen man følger.

Alt i alt kan jeg jo si at Tokyo Tribe er en ganske dårlig film, men som likevel har underholdningsverdi, den ble aldri kjedelig for meg. Men det er en seig ettersmak av at dette kunne blitt så mye bedre enn det ferdige resultatet.

No comments:

Post a Comment