Diqus

Tuesday, July 7, 2015

Big Eyes (2014), USA, Canada, Regi: Tim Burton











Burton i storform!



Big Eyes er basert på historien om kunstneren Margaret Keane (Amy Adams)  og kampen om å få rettighetene til sin kunst fra ektemannen Walter Keane (Christoph Waltz).

Big Eyes foregår på 50-og 60-tallet. Tim Burton har virkelig fått til tidsfølelsen i denne filmen, fikk flashbacks til klassikeren  Ed Wood (1994). Her har vi tv-sendinger i svart-hvitt og et tidsriktig San Francisco der bygningene og bilen ser gamle ut.

Christoph Waltz er helt sjef i denne filmen. Han er jo rett og slett en psykopat. Han får virkelig spilt på følelsesregisteret sitt. Han er sjarmerende, sint, glad, lei seg, rett og slett helt pling i bollen, der han går inn for å være en person han i det hele tatt ikke er. Margaret Keane maler bildene mens han tar æren for det. I starten går Margaret med på dette i og med at hun tenker at dette er måten man kommer frem som kunstner i denne mannsdominerte tiden. Men hun ser mer og mer at mannen hun har giftet seg med ikke er bra for henne eller datteren hun har fra et tidligere ekteskap. Adams har jeg sett har blitt nevnt er en skikkelig kald og distansert skuespiller. Og jeg kan jo godt forstå at man kan ha den oppfatningen, men jeg synes hun passer bra i denne med tanke på at hun spiller en karakter som er depressiv, men som samtidig holder hodet oppe for seg selv og datteren. Jeg tror ikke jeg hadde likt om karakteren hadde vært sprudlende. Men er vel en smaksak det. Er likevel Crisoph Walt som stjeler showet her, jeg har aldri sett han galere,

Tim Burton har jo levert en god del skuffelser de siste årene, derfor er det så fantastisk å se mannen levere noe så bra som Big Eyes. Så deilig å se han endelig lage noe uten Johnny Depp og Helena Bonham Carter og uten det mørke og kjipe gotiske pisset han har lagd i det siste. Big Eyes er en fargerik film med en veldig god historie. Virkelig et sunnhetstegn fra Burton, håper han fortsetter i samme sporet, får jeg fikk faktisk troa på Burton igjen.

No comments:

Post a Comment