Diqus

Sunday, June 21, 2015

The Princess Bride (1987), USA, Regi: Rob Reiner
















Vil romantikken seire?


Princess Bride er en film jeg har hørt mye om, men som jeg ikke så før først nå. Jeg er veldig glad i slike filmer, såkalte "nostalgiske" filmer (litt sært å ha nostalgi for en film man ikke har sett kan man kanskje si).
Princess Bride er regissert av Rob Reiner. Jeg har veldig sansen for denne mannen fra før så jeg hadde ganske høye forventninger da jeg satt meg ned for å se denne kjente eventyr-filmen.
Princess Bride handler om en Prinsesse som skal gifte seg med en prins grunnet hjerte sorg etter at henne store kjærlighet plutselig en dag bare forsvant.
Prinsessen spilles av Robin Wright, hun fungerer bra som en hjelpesløs prinsesse med knust hjerte.
En dag blir prinsessen kidnappet av en mann (spilt av Wallace Shawn) og hans to hjelpere, kjempe (spilt av Andrei the Giant) og en sverdmann (spilt av Mandy Patinkin). Kjempen og sverdmannen får en del skjermtid gjennom filmen. Og er ett artig odd couple.
Prinsessen blir reddet av en maskert mann (spilt av Cary Elwes), men snart tatt tilbake til den onde prinsen (spilt av Chris Sarandon).  Hvem er den maskerte helten? og vil han redde prinsessen?
Princess Bride er en kjempeflott eventyr-film av det klassiske slaget. Jeg koste meg gjennom hele filmen. Til tider syntes jeg det var litt vanskelig å forstå hva kjempen sa. Var heller ikke så fan av det med at filmer går til vår tid der en gammel mann sitter å leser denne historien til barnebarnet sitt, filmen har nok å gå på selv, og funker uten dette. Kunne heller bare brukt forteller-stemmen.
Men Princess Bride er en film der kjærligheten er i sentrum, om den seirer eller ikke, skal ikke jeg gå noe inn på.
Skuespillerne gjør en god jobb. Synes spesielt Chris Sarandon var herlig som drittsekk-prinsen.
Alt i alt en rimelig god film som jeg anbefaler til de som savner filmer av denne typen, for de lages så og si ikke lenger.


No comments:

Post a Comment