Diqus

Sunday, June 21, 2015

Big Hero 6 (2014), USA Regi: Chris William og Don Hall




















Sjarmerende robot!


Big Hero 6 handler om gutten Hiro som er lidenskapelig opptatt av roboter. Han er en smart gutt som finner opp småroboter som kan gjøre verden til ett bedre sted. Men det er også andre som er interessert i denne teknologien, andre som kanskje ikke har like gode hensikter.
Big Hero 6 vant Oscar for beste animasjonsfilm, noe som selvfølgelig ikke var overraskende i og med at Disney eller Dreamworks alltid vinner i denne kategorien (brown-nosing anyone?).
Jeg hadde hørt mye positivt om denne fra folk som hadde sett den. Men jeg må si at jeg ble skuffet.
Det er jo den samme gamle historien vi har hørt igjen og igjen. Godhjerta gutt med lav selvtillit, tar seg sammen og blir en helt. Dette er grunnen til at jeg er ganske lei sånne filmer, det blir så likt. Karakterene her er helt greie de. Men jeg føler at jeg brydde meg med om roboten Baymax enn Hiro og de andre i Big Hero 6 teamet. Baymax er en søt og naiv-robot, veldig sjarmerende. Scenen der han gir Hiro enn knoke var søt. Filmen er underholdende, ikke dårlig det her, det er bare at det kunne blitt så mye bedre. Jeg hadde faktisk likt å se litt mer robotkamper slik det var i starten. Skurken synes jeg var med litt for lite, kul twist med han (skal ikke si noe mer om det), han kunne også vært sprøere, men alt i alt en bra grei skurk. Det var en del action her, og det er artig at Disney har valgt å la seg inspirere av robot-animer.Slutten syntes jeg ble veldig forutsigbar.
Animasjonen er pen å se på og det er noen rimelig pene bilder her, så kan ikke si noe på det, det er jo Disney, så de har jo råd til det.
Så alt i alt en underholdende film som ikke når helt opp, mye på grunn av at det ikke er så mye nytt. Men søt robot.


No comments:

Post a Comment